Aesthetics and Hermeneutics: in Search of Musical Meaning

Main Article Content

Vitaly A. Shuranov

Abstract

The article points at the problem of spiritual nature of music and unfortunate lowering of its character in current theoretical and philosophical analyses. The principle of this study is based upon the comparison of typological aspects of aesthetic and hermeneutic interpretations of the artworks. The author provides the examples from music of the common practice which borrow the method from either aesthetic or hermeneutic positions.

Keywords: spiritual content of music, understanding of musical meaning, aesthetics, hermeneutic, analysis of musical text

Article Details

How to Cite
Shuranov, V. A. (2011). Aesthetics and Hermeneutics: in Search of Musical Meaning. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 6–10. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/444
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. – М.: Искусство, 1979.
2. еп. Варнава (Беляев). Основы искусства святости. Опыт изложения православной аскетики. Т. 1. – Н. Новгород: Братство во имя св. кн. Александра Невского, 1995.
3. Гадамер Г. Истина и метод. – М.: Прогресс, 1988.
4. Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. Опыт сближения теоретического музыкознания и эстетики. – М.: Сов. композитор, 1979.
5. Медушевский В. В. О содержании понятия «адекватное восприятие» // Восприятие музыки. – М.: Музыка, 1980. – С. 142–154.
6. Филиппов С. М. Феноменология и герменевтика искусства (музыка-сознание-время). – Пермь: ПРИПИТ, 2003.
7. Флоренский П. А. Обратная перспектива // У водоразделов мысли. Т. 2. – М.: Правда, 1990. – (Памятники русской философской мысли).
8. Чернова Т. Ю. Ария как символ музыки Нового времени // Методы изучения старинной музыки: сб. науч. тр. / Моск. гос. консерватория. – М., 1992. – С. 137–155.
9. Юнг К. Г. Аналитическая психология. – СПб.: Кентавр, 1994.

Most read articles by the same author(s)