The Scheme as an Instrument of Analysis of Musical-Semantic Structures of German Protestant Chorale

Main Article Content

Galina N. Dombrauskene

Abstract

The article focuses on protestant chorale, the genre which has become an important channel of communication of religious experience in the period of Reformation. Especially remarkable in this respect is the role of melodies-symbols. The author analyses the chorale «Aus tiefer Not schrei ich zu dir» by Martin Luther as it has been implemented in some works of J. S. Bach. The author uses the schematic depiction of the theme of chorale, as well as of thematicism of the parts in the Art of Fugue, in the prelude and fugue in E flat minor from the WTC/I and explains the principle of unveiling of musical-semantic construction of the hymn, formation of the symbol, and transmission to the musical work its hidden meanings and contexts.

Keywords: Protestant chorale, symbolic of the protestant chorale, J. S. Bach and the protestant chorale, musical symbology

Article Details

How to Cite
Dombrauskene, G. N. (2011). The Scheme as an Instrument of Analysis of Musical-Semantic Structures of German Protestant Chorale. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 60–63. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/528
Section
Music in the System of Culture

References

1. Аверинцев С. С. Символ // Философский словарь. – М.: Сов. энциклопедия, 1983. – С. 607.
2. Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М.: Композитор, 1998.
3. Бах И. С. Хорошо темперированный клавир [Но ты] / ред. Б. Муджеллини. – М.: Музыка, 1990. – Т. 1.
4. Берченко Р. Э. В поисках утраченного смысла. Болеслав Яворский о «Хорошо темперированном клавире». – М.: Классика – XXI, 2005.
5. Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового завета. Канонические. Синодальный перевод 1876 г. – М.: Российское библейское общество, 2009.
6. Вертгеймер М. Продуктивное мышление. – М.: Прогресс, 1987.
7. Вязкова Е. «Искусство фуги» И. С. Баха: некоторые выводы из семантического анализа // Семантика музыкального языка: матер. науч. конф. / РАМ им. Гнесиных. – М., 2004. – С. 213–218.
8. Гудмен Н. Способы создания миров. – М.: Идея-пресс – Праксис, 2001.
9. Друскин М. С. Иоганн Себастьян Бах. − М.: Музыка, 1982.
10. Захарова О. И. Риторика и западноевропейская музыка XVII – первой половины ХVIII в. – М.: Музыка, 1983.
11. Лингвистический энциклопедический словарь. – М.: СЭ, 1990.
12. Лотман Ю. М. Каноническое искусство как информационный парадокс // Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства. – СПб., 2002. – С. 314–321.
13. Медушевский В. В. К анализу художественного мира и выразительных средств музыки Баха // Полифоническая музыка. Вопросы анализа: сб. тр. / ГМПИ им. Гнесиных. – М., I984. – Вып. 75. – C. 83–106. 14. Носина В. Б. Символика музыки И. С. Баха и её интерпретация в «Хорошо темперированном клавире». – М.: ГМПИ им. Гнесиных, 1991.
15. Нотная библиотека классической музыки [Электронный ресурс]. – URL: / http://nlib.narod.ru.
16. Пирс Ч. С. Начала прагматизма / пер. с англ., предисл. В. В. Кирющенко, М. В. Колопотина. – СПб.: Лаборатория Метафизических исследований философского факультета СПбГУ; Алетейя, 2000.
17. Швейцер А. Иоганн Себастьян Бах. – М.: Музыка, 1965.
18. Эскина Н. А. Принцип «комментирования» и хоральная обработка Барокко // Проблемы теории западноевропейской музыки (XII–XVII вв.): сб. тр. ГМПИ им. Гнесиных. – М., 1983. – Вып. 65. – С. 113–132.
19. Яворский Б. Л. Статьи, воспоминания, переписка. T. 1. – М.: Сов. композитор, 1972.
20. Evangelisches Kirchengesangbuch [Music]: Ausgabe für evangelisch-litherischen Kirchen Nidersachsens. Mit Lektions. – Hannover, 1958.