The Specifi city of Articulation in the Musical Folklore of Vyatka Mari
Main Article Content
Abstract
Статья посвящена комплексному изучению традиционного музыкального фольклора вятских мари. Выявляется типология одного из ярких проявлений тембрового пения вятских мари – финальных, специфически артикулируемых протяжённых интонационных форм.
Ключевые слова: темброинтонирование, маркированные финалисы, артикуляционная типология, унисонный гетерофон, кластерный гетерофон
Article Details
Copyright
The rights on the results of intellectual activity and equated means of individualization are protected in accordance with Part IV of the Civil Code of the Russian Federation. The authorship, author's name, executor’s name, inviolability of the work and result of execution are protected by the rules of Part IV of the Civil Code of the Russian Federation of the author or executor, regardless of providing legal protection of such results of intellectual activity at the time of their forming.
Copyright laws regulate the civil legal relations for using works of science, literature and art. Such relationships are formed as the result of the author’s writing his or her texts. In this case the author can rightfully claim copyright of the work.
The author has certain rights to reuse the work (see: “Ethical Aspects in Terms of Multifold Publications).
Licenses
All copyrights on the articles belong to their authors. The author transfers the rights on using the article the publisher.
PDF versions of scholarly articles of the journal PMN are published by using the license Attribution Non-Commercial No Derivatives cc by-nc-nd, allowing loading and distributing works on the assumption of indicating the authorship. The works may not be changed in any way or used for commercial interests.
Criteria for Authorship, Co-authorship
The term “author” refers to all persons (co-authors) who have made a substantial contribution to conducting the research and creation of the manuscript and responsible for its content. The person (author) who has submitted the manuscript to the editorial board shall bear responsibility for the complete list of the group of authors and the changes made to the manuscript in accordance with the results of the peer reviewing and editing.
1. Authorship is based on the following criteria:
1) The author made a substantial contribution to the research activity and development of concept, collected the data, made analysis and interpretation of the data.
2) The author carried out the writing of the text of draft articles and edited it attentively and substantially.
3) The author approved the final version of the article prior to its submission.
4) The author bears responsibility for the integrity of all parts of the manuscript.
2. The authors shall guarantee that the submitted manuscript is the original work.
3. Scholarly reviews for some issue or other should be objective, present material in a wide range and at the same time take into account the views of the author of the review.
4. The authorship of scholarly publications is obligated to reflect accurately the contribution of individuals to the research activity, with specific information about the authors.
5. The authors may not mislead the readers by publishing acknowledgements of gratitude to people who were not actually involved in writing the work. Other persons who made contribution to the work, but are nevertheless not the authors, may be listed in the rubric of “Acknowledgements,” with indications of the type and extent of their activities.
6. Authors are obligated to provide a description of their contribution to the publication.
7. The order of authorship must be a joint resolution of co-authors. The authors should be ready to explain the order of their enumeration and listing.
8. The authors shall be entirely responsible for the correct definition of authorship acting in accordance with the rules adopted in their institution.
9. Investigators must ensure that only those persons who meet the criteria for authorship (that made a significant contribution to the work), shall be considered the authors, and the researchers who do not merit authorship will be excluded from the list of authors.
References
2. Альмеева Н. Ю. Гетерофонная фактура (Опыт анализа архаического многоголосного пения татар-кряшен // Судьбы традиционной культуры: сб. ст. и материалов памяти Ларисы Ивлевой. – СПб., 1998. – С. 195–220.
3. Васильев В. М. Марий калык муро. – Йошкар-Ола, 1991. – На марийск. яз.
4. Володин А. Роль гармонического спектра в восприятии высоты и тембра звука // Музыкальное искусство и наука. – М., 1970. – Вып. 1. – С. 11–38.
5. Галицкая С. П. Монодийная фактура как актуальная теоретическая проблема // Музыкальная культура как национальное и мировое явление. – Новосибирск, 2002. – С. 84–87.
6. Гарбузов Н. А. – музыкант, исследователь, педагог. – М., 1980.
7. Емельянов А. И. Языческое моление черемис... // ИОАИЭ. Т. 31. Вып. 4. – Казань, 1921. – С. 7-39.
8. Земцовский И. И. Специфика многоголосного артикулирования: фактура и тембр // Из мира устных традиций: заметки впрок. – СПб., 2006. – С. 184–189.
9. Земцовский И. И. Проблема многоголосия в теории монодии // Из мира устных традиций: заметки впрок. – СПб., 2006. – С. 190–195.
10. Козлова К. И. Очерки этнической истории марийского народа. – М., 1978.
11. Косырева С. В. Специфика темброинтонирования в традиционной музыке вятских мари // Этническая музыка и XXI век. – Петрозаводск, 2007. – С. 94–97.
12. Косырева С. В. Гетерофония вятских мари: опыт комплексного изучения // Музыковедение. – 2010. – № 3. – С. 43–49. 13. Косырева С. В. Марийский аэрофон шÿвыр в традиционной культуре вятских мари // Вопросы инструментоведения. Вып. 7. (К 120-летию Курта Закса): сб. матер. Седьмого международного инструментоведческого конгресса «Благодатовские чтения». – СПб.: Астерион, 2010. – С. 166–171.
14. Мазепус В. В. Акустические основания артикуляционной классификации тембров // Теоретические концепции XX в. – Новосибирск, 2000. – С. 63–70.
15. Мазепус В. В. Артикуляционная классификация и принципы нотации тембров музыкального фольклора // Фольклор. Комплексная текстология. – Новосибирск, 1998. – С. 24–51.
16. Марий калык муро [Песни народа мари] / сост. сб. и коммент. В. Коукаль; ред. и вступит. ст. К. Четкарёва; муз. ред. Ф. Рубцова. – М.; Л., 1951. – На марийск. яз. 17. Мациевский И. В. О дифференцированности морфологических доминант в традиционной музыке // Искусство устной традиции. Историческая морфология: сб. ст., посвящённый 60-летию И. И. Земцовского. – СПб., 2002. – С.12–27.
18. Основы финно-угорского языкознания. Вопросы происхождения и развития финно-угорских языков. – М., 1974.
19. Панов М. В. Современный русский язык. Фонетика. – М., 1979.
20. Теплов Б. М. Высота звука и учение о двух компонентах высоты // Теплов Б. В. Психология музыкальных способностей. – М.; Л., 1947.
21. Bose F. Musikalische Völkerkunde. – Freiburg im Bresgau: Atlantis, 1953.
S