Teaching Voice by the Neumes in the Church Practice of Byzantium and Mediaeval Rus’: The Questions of History and Methods

Main Article Content

Izabella I. Krylovskaya

Abstract

In the course of researching special methods of singing art teaching in Byzantium and Medieval Russia, the author draws her attention to algorithms of perceiving and adapting the Byzantine methods in the newer conditions. Simultaneously, the processes of developing specifically national approaches to teaching in the Russian church-singing practice have been traced. Special attention is paid to an issue of the possibility to use manual means.

Keywords: teaching methods, singing art, Byzantium, Medieval Russia

Article Details

How to Cite
Krylovskaya, I. I. (2012). Teaching Voice by the Neumes in the Church Practice of Byzantium and Mediaeval Rus’: The Questions of History and Methods. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 160–164. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/424
Section
Sacred Music

References

1. Алексеева Г. В. Византийско-русская певческая палеография: монография. – СПб.: Дмитрий Буланин, 2007.
2. Алексеева Г. В. Некоторые результаты работы над билингвистическим словарём пения Византии и Древней Руси // актуальные проблемы изучения истории и культуры Православия. VIII Дальневосточные образовательные чтения, посвящённые памяти святых кирилла и Мефодия. Ч. 1: матер. Всерос. науч. конф. (Владивосток, 15–16 мая 2008 г.). – Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2009. – С. 147–153.
3. Бражников М. В. Русская певческая палеография: монография / науч. ред., примеч., вступит. ст., палеографич. табл. Н. С.Серёгиной. – СПб.: РИИИ: СПбГк, 2002.
4. Герцман Е. В. Византийское музыкознание: монография. – Л.: Музыка, 1988.
5. Денисенко Ю. а. знаменное пение как парадигма духовной культуры Древней Руси: автореф. дис. … канд. культурологи. – краснодар: кГУкИ, 2009.
6. Металлов В. М. Русская семиография: из области церковно-певческой археологии и палеографии: монография. – М.: Издание Императорского Московского археологического ин-та им. императора Николая II–го, 1912.
7. Монахиня Ольга (Володина). Музыкальная культура Византии: учеб. пособие для высш. и средн. спец. учеб. заведений. – М.: Сретенский монастырь; Новая книга; ковчег, 1998.
8. Николаева Е. В. История музыкального образования: Древняя Русь: конец X – середина XVII столетия: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: ВЛаДоС, 2003.
9. Пасхадис Захариас. Церковная византийская музыка. краткая теория и практика. – М.: Святая гора, 2004.
10. Успенский Н. Д. Древнерусское певческое искусство: монография. – М.: Сов. композитор, 1971.
11. Успенский Ф. И. История Византийской империи. Т. 1: Период I (до 527 г.). Период II (518– 610 гг.): монография. – М.: астрель; аСТ, 2001.
12. Athanasii Alexandrini Oratio contra gentes // PG 25. – Col. 85 B.
13. Berger C. The hand and art memory // Musica Disciplina. – 1981. – V. 35, p. 87–120.