Boris Tishchenko’s “Three Songs to the Texts of Marina Tsvetayeva”: the Problem of the Underlying Plot

Main Article Content

Veronika V. Shelomentseva

Abstract

The article is devoted to the questions of interaction between music and text in Boris Tishchenko’s vocal cycle “Three Songs to the Texts of Marina Tsvetayeva.” The methodological basis of the research is formed by the intertextual approach which helps discover the originality of the composer’s conception by comparison of the “hidden texts” of the poetic and musical

compositions.

Keywords: Tishchenko, Tsvetayeva, vocal cycle, intertextuality, myth

 

Article Details

How to Cite
Shelomentseva, V. V. (2012). Boris Tishchenko’s “Three Songs to the Texts of Marina Tsvetayeva”: the Problem of the Underlying Plot. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 224–228. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/382
Section
Musical Poetics, Rhetoric and Semantics

References

1. Кац Б. О музыке Бориса Тищенко. Опыт критического исследования. –Л.: СК,1986.
2. Письма Дмитрия Дмитриевича Шостаковича к Борису Тищенко. – СПб., 1997.
3. Цветаева М. Неизданное. Сводные тетради. – М.: Эллис Лак, 1997.
4. Шнитке А. Парадоксальность как черта музыкальной логики Стравинского // Статьи о музыке. – М.: Композитор, 2004.
5. Манн Т. Иосиф и его братья [Электронный ресурс]. – URL: readr.ru/tomas-mann-iosif-kormilec.html. – (119 с.).