The Inner Modus of Baroque Form: Thematic Structuring

Main Article Content

Vitaly A. Shuranov

Abstract

The article forms the second part of a research “diptych,” the beginning of which was formed by an article published in the magazine “Problemy muzykal’noy nauki,” 2010, N. 1 (10). The vertical hierarchical conception of Baroque form is vindicated here through the characteristics of the thematic principles of structuring. At the core of the methodology the concept of “inner form” is preserved, which presents a modus as a structuring force, the molding energy of which is the semantic energy and traces back to the Image of the World predominant in the Baroque period.

Keywords: Baroque musical form, modality, thematicism

Article Details

How to Cite
Shuranov, V. A. (2012). The Inner Modus of Baroque Form: Thematic Structuring. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 208–213. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/379
Section
Musical Poetics, Rhetoric and Semantics

References

1. Августин. Об истинной религии // Творения Августина eп. Иппонийского. Кн. 20, ч. 7. – Киев, 1893.
2. Лебедева И. Г. К изучению формульной структуры в хоральной монодии Средневековья (по поводу концепции Лео Трейтлера) // Музыкальная культура Средневековья. Теория, практика, традиция: сб. науч. тр. / отв. ред. В. Г. Карцовник. – Л., 1988. – С. 11–23.
3. Медушевский В. В. Внемлите ангельскому пению. – Минск: Православное братство во имя Архистратига Михаила, 2000.
4. Николай Кузанский. Сочинения: в 2 т. – М.: Мысль, 1979–1980. – Т. 1, 2. – 487 с.; 470 с.
5. Ожегов С. И., Шведова Н. Ю. Толковый словарь Ожегова. – 22-е изд. – М., 1992 (URL: http://www. ozhegov.org/words/35583.shtml).
6. Поспелова Р. Л. Учение об эффектах музыки в трактате Иоанна Тинкториса «Complex effectum musices» (ок. 1473–1474) // Традиция в истории музыкальной культуры. Античность. Средневековье. Новое время: сб. науч. тр. / ЛГИТМиК им. Н. К. Черкасова. – Л., 1989. – С. 37–44.
7. Флоренский П. А. Обратная перспектива // Иконостас. Избранные труды по искусству. – СПб.: Миф-рил: Русская книга, 1993. – С. 175–282.
8. Шуранов В. А. Внутренний модус барочной формы: ладовое структурирование // Проблемы музыкальной науки. – 2012. – № 1 (10). – С. 86–73.
9. Zarlino G. On the modes [p. 4 of Le Istitutioni harmonic], 1958 / transl. by C. Palisca. – New Hawen, London: Jale univ. press, 1983.

Most read articles by the same author(s)