Migrating Intonational Formulae as the Phenomenon of Musical Thinking

Main Article Content

Ljudmila N. Shaimukhametova

Abstract

In the focus of the article lie the semantic processes appearing in the musical theme. The author demonstrates the formation of the one of the most important mechanisms of musical thinking, that of the link of migrating intonational formula with the image-representation and the consequent birth of the unique artistic image of the musical theme, the latter being the content component of the musical works of various genres and styles.

Keywords: semantics, semantic figures, topics, theory of sign

Article Details

How to Cite
Shaimukhametova, L. N. (2011). Migrating Intonational Formulae as the Phenomenon of Musical Thinking. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 18–26. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/541
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Арановский М. Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления: сб. ст. – М., 1974. 2. Арановский М. Г. Интонация, знак и «новые методы» // Сов. музыка. – 1980. – № 10. – С. 99–109.
3. Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М., 1998.
4. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. – Л., 1971.
5. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Кн. 2. Интонация // Избранные труды. Т. 5. – М.,1957.
6. Мазель Л. А. Вопросы анализа музыки. Опыт сближения теоретического музыкознания и эстетики. – М., 1978.
7. Михайлов М. К. Стиль в музыке. – Л., 1981.
8. Михайлов М. К. Этюды о стиле в музыке. – Л., 1990. 9. Орлова Е. М. Исследование Б.Асафьева «Интонация»: вступит. ст. к кн. 2 «Музыкальная форма как процесс» // Асафьев Б. В. Избранные труды. Т. 1. – М., 1957.
10. Орлова Е. М. Работа Б. Асафьева над теорией интонации // Интонация и музыкальный образ: сб. статей. – М., 1965.
11. Чередниченко Т. В. Терминологическая система Асафьева // Музыкальное искусство и наука. – М., 1978. – Вып. 3.
12. Шаймухаметова Л. Н. Мигрирующая интонационная формула и семантический контекст музыкальной темы. – М.: ГИИ, 1999.
13. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкальной темы. – М.,1998.
14. Швейцер А. И.-С. Бах. – М., 1965.
15. Яворский Б. Л. Строение музыкальной речи. Ч. 1. – М., 1908.
16. Bukofzer M. Allegori in Baroque Music // Journal of the Werburg Institute, 1939-40, vol. 3.1.
17. Cooke D. Language of Music. – L.; N.Y., 1959.
18. Jiranek J. Zu Qrundfragen der musikasemiotik. – Berlin, 1985.
19. Szabolcsi B. Bausteine zu eine geschichte der melodie. – Budapest, 1959.