On Relation of Synestheticism and Intertextuality in Analysis of Musical Texts

Main Article Content

Nina P. Kolyadenko
Anna N. Melnikova

Abstract

The article sheds light on the interrelation between intertextuality and synesthetic interpretation of musical texts, an approach that is becoming actual in modern musicology (synesthesis – the intersensual association). The analysis of Edison Denisov’s creative work shows that integrating the two approaches results in a wider range of possible interpretations of an art text.

Keywords: Synesthesia, intertextuality, synesthetic interpretation, Edison Denisov's creative work

Article Details

How to Cite
Kolyadenko, N. P., & Melnikova, A. N. (2011). On Relation of Synestheticism and Intertextuality in Analysis of Musical Texts. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 11–15. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/539
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Арнольд И. В. Проблемы диалогизма, интертекстуальности и герменевтики (в интерпретации художественного текста). – СПб.: Образование, 1997.
2. Волкова П. С. Синестезия как условие понимания // «Прометей» – 2000 (о судьбе светомузыки: на рубеже веков): матер. междунар. конф. – Казань: Фэн, 2000. – С. 81–83.
3. Галеев Б. М. Синестезия не аномалия, а проявление невербального мышления // Языки науки – языки искусства. – М.: Прогресс-традиция, 2000. – С. 139–143. 4. Дзюн Тиба. Симфоническое творчество А. Шнитке: опыт интертекстуального анализа. – М.: Композитор, 2004.
5. Дьячкова Л. С. Проблемы интертекста в художественной системе музыкального произведения // Интерпретация музыкального произведения в контексте культуры: сб. тр. / РАМ им. Гнесиных. – М., 1994. – Вып. 129. – С. 17–40.
6. Коляденко Н. П. Синестетичность музыкальнохудожественного сознания (на материале искусства ХХ века). – Новосибирск, 2005.
7. Пьеге-Гро Натали. Введение в теорию интертекстуальности: пер. с. фр. / общ. ред. и вступит. ст. Г. К. Косикова. – М.: ЛКИ, 2008.
8. Раку М. Г. «Пиковая дама» братьев Чайковских: опыт интертекстуального анализа // Музыкальная академия. – 1999. – № 2. – С. 9–21.
9. Спорыхина О. И. Интекст как компонент стилевой системы П. И. Чайковского: автореф. дис. … канд. искусствоведения. – М., 2000.