Musical Textbooks and Their Role in Forming the Foundations of Violin Performance

Main Article Content

Vladimir F. Tretjachenko

Abstract

The author considers the phenomenon of musical text from the standpoint of musical pedagogy. Specific intonational structures comprise the field of musical meanings, perception of which leads to performer’s realization of the operational and technical plastic component of a musical work. Thus, the musical text is interpreted in this article as an important constituent of learning process.

Keywords: musical text, inflexion lexicon, violin, scholastic-creative discussion

Article Details

How to Cite
Tretjachenko, V. F. (2011). Musical Textbooks and Their Role in Forming the Foundations of Violin Performance. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 181–183. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/514
Section
Musical Text and its Performer

References

1. Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М.: Композитор, 1998.
2. Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении. – М., 2000.
3. Коляденко Н. П. Музыкально-эстетическое воспитание: синестезия и комплексное воздействие искусств. – Новосибирск: Новосиб. гос. консерватория, 2003.
4. Лотман Ю. М. Текст в тексте // Лотман Ю. М. Об искусстве. – СПб., 1998. – С. 423–436.
5. Фельдгун Г. Г. На скрипке без слёз, и в шутку и всерьёз: школа для начинающих, 1-2 классы ДМШ. – Новосибирск: Изд. НГК, 2003.
6. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ в работе музыканта-исполнителя // Музыкальное содержание: наука и педагогика / отв. ред.-сост. Л. Н. Шаймухаметова. – Уфа, 2005. – С. 229–242.