To the Development of the Category of the Hero in the Musical Text of the Pieces for Children

Main Article Content

Rimma M. Baikieva

Abstract

In the center of author’s attention lie the musical text as a complex polysemic structure, one of categories of which is the hero, a model of human being and anthropomorphic ideas in various realizations. The author demonstrates the methods of detection of explicit and implicit signs of presence of hero in the musical text. She uses semantic analysis of intonational lexic as an instrument of analysis.

Keywords: creative teaching, musical-semantic analysis, categories of musical poetics

 

 

 

Article Details

How to Cite
Baikieva, R. M. (2011). To the Development of the Category of the Hero in the Musical Text of the Pieces for Children. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 229–233. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/500
Section
Innovation in Musical Education

References

1. Байкиева Р. М. Об авторском и редакторском текстах в структуре музыкального содержания пьес детского фортепианного репертуара // Музыкальное содержание: современная научная интерпретация: сб. науч. ст. – Ростов н/Д, 2006. – С. 344–350.
2. Байкиева Р. М. О семиотических аспектах музыкальной интерпретации // Проблемы музыкальной науки. – 2009. – № 1 (4). – С. 29–39.
3. Байкиева Р. М. Смысловые структуры музыкального текста в пьесах детского фортепианного репертуара // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 (2). – С. 203–209.
4. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. – Изд. 2-е. – М, 1986.
5. Баязитова Д. И. О семантической связи заголовка и смысловых структур музыкального текста (на примерах пьес детского фортепианного репертуара) // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 (2). – С. 210–213. 6. Баязитова Д. И. Интонационная лексика в содержании произведений детского фортепианного репертуара: автореф. дис. … канд. искусствоведения. – Магнитогорск, 2008.
7. Гордеева Е. В. Музыкальная лексикография сцен и образов музицирования в клавирных пьесах «Французских сюит»» И.-С.Баха // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 (2). – С. 198–202. 8. Михайлов Н. Н. Теория художественного текста. – М., 2006.
9. Креативное обучение в ДМШ: научнометодический Вестник Лаборатории музыкальной семантики УГАИ. Ежеквартальное приложение к журналу «Проблемы музыкально науки» (выходит с 2008 г.).
10. Шаймухаметова Л. Н. Мигрирующая интонационная формула и семантический контекст музыкальной темы: исследование. – М., 1999.
11. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ в работе музыканта-исполнителя // Музыкальный текст и исполнитель: сб. ст. / отв. ред.-сост. Л. Н. Шаймухаметова. – Уфа, 2004. – С. 2–16.
12. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкального текста (о разработках проблемной научно-исследовательской Лаборатории музыкальной семантики) // Проблемы музыкальной науки. – 2007. – № 1 (1). – С. 31–43.