The Phenomenon of Play in Musicianship in Enlightenment

Main Article Content

Angela L. Khokhlova

Abstract

The article is devoted to investigation of space-time of play problem in music of Viennese Classics. The instrumental and stage music of J. Haydn, W. A. Mozart and L. van Beethoven is discussed in the aspect of a variety of timbral metamorphoses. In embodying the image of the world of the Enlightenment and enriching its inherent component by the sphere of play and joke, the compositional model has shifted towards the form, technique, and musical language as a system of methods and approaches.

Keywords:music of Viennese Classics, instumental theater, play in music, space-time in music

Article Details

How to Cite
Khokhlova, A. L. (2011). The Phenomenon of Play in Musicianship in Enlightenment. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 8(1), 124–130. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/476
Section
Artistic World of Musical Piece

References

1. Аберт Г. В. А. Моцарт. Ч. 1., кн. 1. − М.: Музыка, 1987.
2. Аберт Г. В. А. Моцарт. Ч. 1., кн. 2. − М.: Музыка, 1980.
3. Аберт Г. В. А. Моцарт. Ч. 2., кн. 1. − М.: Музыка, 1980.
4. Адорно Т. Эстетическая теория. − М.: Республика, 2001.
5. Асфандьярова А. И. Интонационная лексика образов пасторали в тематизме фортепианных сонат Й. Гайдна: исследование. – Уфа: Лаборатория музыкальной семантики УГАИ им. Загира Исмагилова, 2007.
6. Асфандьярова А. И. Знаки-образы музыкальных инструментов в художественном контексте пасторальных тем фортепианных сонат Й. Гайдна // Проблемы музыкальной науки. – 2007. – № 1. – С. 100–114.
7. Бобровский В. П. Тематизм как фактор музыкального мышления: очерки. В 2 вып. Вып. 1. − М.: Музыка, 1989.
8. Гервер Л. Ars combinatoria в музыке Моцарта // Моцарт. Проблемы стиля: сб. тр. РАМ им. Гнесиных. – М., 1996. – Вып. 135. – С. 68–77.
9. Девуцкий О. В. Образно-драматургические оппозиции голосов хоровой и ансамблевой фактуры // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 ( 2 ). – С. 38–47.
10. Казанцева Л. П. Основы теории музыкального содержания: учеб. пособие. – Астрахань, 2001.
11. Казанцева Л. П. Понятие исполнительской интерпретации // Музыкальное содержание: наука и педагогика: матер. Всерос. науч.-практ. конф. 26–29 апреля 2004 г., Уфа / отв. ред.-сост. Л. Н. Шаймухаметова. – Уфа: РИЦ УГАИ, 2005. – С. 149–157.
12. Каратыгин В. Г. Бетховен и Скрябин // Речь. – 1910. – № 297.
13. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке ХVIII – начала ХIХ века. Ч. 2.: Музыкальный язык и принципы музыкальной композиции. − М.: Композитор, 2007.
14. Кириченко П. В. Семантические аспекты работы исполнителя с музыкальным текстом (на примере клавирных произведений XVII–XVIII вв.): дис. ... канд. искусствоведения. – Магнитогорск, 2002.
15. Конен В. Д. Этюды о зарубежной музыке. − М.: Музыка, 1975.
16. Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции. − М.: Музыка, 1982.
17. Рабинович А. С. Гайдн. − М.: Муз. сектор, 1930. 18. Роллан Р. Последние квартеты Бетховена. – М., 1976. 19. Стендаль А. М. Б. Письма о прославленном композиторе Гайдне. Т. 8. − М.: Музыка, 1988.
20. Хёйзинга Й. Homo ludens. − М.: Прогресс Традиция, 1997.
21. Холопова В. Н. Теория музыкального содержания как наука // Проблемы музыкальной науки. – 2007. – № 1 (1). – С. 15–24.
22. Хохлова А. Л. Игровое пространство-время в клавирных трио Йозефа Гайдна: дис. ... канд. искусствоведения. – М., 2005.
23. Шаймухаметова Л. Н. Семантика музыкального диалога в клавирных произведениях западноевропейских композиторов XVII–XVIII вв. // Семантика старинного уртекста: сб. ст.: Лаборатория музыкальной семантики. – Уфа: РИЦ УГИИ, 2002. – С. 16–36.
24. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкального текста (о разработках проблемной научно-исследовательской Лаборатории музыкальной семантики) // Проблемы музыкальной науки. – 2007. – № 1 (1). – С. 31–43.
25. Шаймухаметова Л. Н., Кириченко П. В. «Театральный диалог» в классической музыкальной теме // Музыкальный текст и исполнитель: сб. ст. / отв. ред.-сост. Л. Н. Шаймухаметова; Лаборатория музыкальной семантики УГИИ. – Уфа: РИЦ УГАИ, 2004. – С. 17–39.
26. Эскина Н. На пороге вечности // Музыкальная жизнь. – 1991. – № 21–22. – С. 19.
27. Briefe D. W. A. Mozarts und seiner Familie. Erste kritische Gesamtausgabe von Ludwig Schiedermair. Bd. I–V. – Münch; Leipzig, 1914. 28. Bücklin F. Beiträge zur Geschichte der Musik, 1790.
29. Dies А. Biographische Nachrichten. – Wien, 1810.
30. Holmes E. The Life of Mozart. – London, 1878.
31. Kelli M. Reminiscences. – London, 1826.
32. Pohl C. Joseph Haydn. Bd. I–III. – Leipzig, 1875.
33. Ratner L. Classic Music: Expression, Form, and Style. – New York; London, 1980.
34. Reichardt J. Briete eines aufmerksamen Reisenden. 2 Bde. – Frankfurt a. M. u. Lpz., 1774–1776.
35. Schubart Ch. Ästhetik der Tonkunst (1784). – Leipzig, 1973.