«The Phenomenon of Canon as the Methodological Basis for the Study of National Musical Cultures»

Main Article Content

Evgenia R. Skurko

Abstract

The article is dedicated to the methodological problems, pertinent to the study of national musical cultures of the world. The author starts with the concept of ambivalence of a national culture as both the independent system which is organized on the basis of its individual regularities and as a part of the world cultural-historical process. Based on this premise, the author suggests the hierarchy of canons. The principles of their co-ordination on the different stages of national cultural development refl ect the ways of the evolution of the composers’ musical mentality and at the same time – the formation of any national culture as an integrated phenomenon.

Keywords: Canon, methodology, national cultures, style, folklore, academic traditions

Article Details

How to Cite
Skurko, E. R. (2011). «The Phenomenon of Canon as the Methodological Basis for the Study of National Musical Cultures». Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 8(1), 11–15. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/447
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Аверинцев С. Историческая подвижность категории жанра: опыт периодизации // Историческая поэтика. Итоги и перспективы изучения. – М., 1986.
2. Акопян Л. Анализ глубинной структуры музыкального текста. – М., 1995.
3. Арановский М. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М., 1998.
4. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс. – Л.; М., 1971. – Кн. 1, 2.
5. Бернштейн Б. Традиции и канон. Два парадокса // Критерии и суждения в искусствознании. – М., 1986. – С.185.
6. Валькова В. Музыкальный тематизм – мышление – культура. – Нижний Новгород, 1992.
7. Гаврилова Н. Проблемы национального в музыке ХХ века. Чехия и Словакия: автореф. дис. ... д-ра искусствоведения. – М., 1996.
8. Галайку В. Национальное в музыкальном искусстве (на примере музыкальной культуры Молдовы): дис. … канд. искусствоведения. – М., 1992.
9. Грица С. Украинская песенная эпика. – М., 1990.
10. Дулат-Алеев В. Национальная культура как текст: татарская музыка ХХ века: дис. … д-ра искусствоведения. – М., 1999.
11. Ерзакович Б. Песенная культура казахского народа. Музыкально-историческое исследование. – Алма-Ата, 1966.
12. Земцовский И. К теории жанра в фольклоре // Советская музыка. – 1983. – № 4.
13. Каган М. Историческая типология художественной культуры: лекции. – Самара, 1996.
14. Кушнарёв Х. Вопросы истории и теории армянской монодии. – Л., 1958.
15. Леви-Строс К. Структурная антропология. – М., 1985.
16. Лихачёв Д. Исследования по древнерусской литературе. – Л., 1986.
17. Лосев А. Художественные каноны как проблема стиля // Вопросы эстетики. – М., 1964. – Вып. 6.
18. Лотман Ю. Каноническое искусство как информационный парадокс // Проблема канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. – М., 1973.
19. Медушевский В. К проблеме сущности, эволюции и типологии музыкальных стилей // Музыкальный современник. – М., 1984. – Вып. 5. – С. 14.
20. Пропп В. Морфология сказки. – М., 1969.
21. Скурко Е. Р. Башкирская академическая музыка: традиции и современность. – Уфа, 2005.
22. Юнусова В. Творческие процессы в классической музыке Востока: автореф. дис. … д-ра искусствоведения. – М., 1995.