The Principle of Simultaneous Contrast in the Russian Sacred Concerto of the 19th and Early 20th Centuries

Main Article Content

Irina P. Dabayeva

Abstract

The article views a so-called theory of simultaneous contrast, as well as the way the simultaneous contrast principle functions in the Russian religious and secular music during the 19th and the beginning of the 20th centuries. An impact of the characteristic features of romanticism, including the very idea of contrast, on the Russian religious concerto genre has become a point of the author’s special attention. Exhibits of ambiguity in the social attitude towards the genre have been marked, as well as the formmaking role of the juxtaposition contrast has been highlighted.

Keywords: simultaneous contrast, Russian spiritual culture, religious concerto, religious and secular music

 

Article Details

How to Cite
Dabayeva, I. P. (2012). The Principle of Simultaneous Contrast in the Russian Sacred Concerto of the 19th and Early 20th Centuries. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 155–159. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/423
Section
Sacred Music

References

1. Афанасий Великий, свт. Святого отца нашего афанасия, архиепископа александрийского, послание к Маркеллину об истолковании псалмов. В 4 т. Т. 4 // Творения. – М.: Изд. Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, 1994. – С. 3–35.
2. Бобровский В. П. Функциональные основы музыкальной формы: исследование. – М.: Музыка, 1978.
3. Игнатий (Брянчанинов), свт. Молитва // Молитва – учение и делание: избранные наставления святых отцов, беседы митрополита Сурожского антония, архимандрита Рафаила (карелина), протоиерея Иоанна Миронова / сост. о. казаков. – СПб.: Сатис Держава, 2003. – С. 140–284.
4. Иоанн златоуст, свт. Нужна только твёрдая решимость // Молитва – учение и делание: избранные наставления святых отцов, беседы митрополита Сурожского антония, архимандрита Рафаила (карелина), протоиерея Иоанна Миронова / сост. о. казаков. – СПб.: Сатис Держава, 2003. – С. 67–72.
5. Назайкинский Е. В. Принцип единовременного контраста // Русская книга о Бахе: сб. ст. / сост. Т. Н. Ливанова, В. В. Протопопов. – 2-е изд. – М.: Музыка, 1986. – С. 267–297.
6. Ручьевская Е. а. классическая музыкальная форма: учебник по анализу. – СПб.: композитор, 1998.
7. Гречанинова В. И. Воспоминания об а. Т. Гречанинове // Государственный Центральный Музей музыкальной культуры. – Ф. 22, ед. хр. 235.