The Essence of Musicality in Interpretations by Masters of Romanticism (an Ontological Aspect)

Main Article Content

Zinaida V. Fomina

Abstract

The article develops an ontological approach to the understanding of music which is considered an expression of the fundamental existential grounds. Attempts by romanticists to discover some transcendental “horizons of the unknown and supreme world” in spontaneous movements of an artist’s soul, as well as an “anticipation of otherworldly life” and an understanding of creative work as a “newly created world,” have been interpreted as ontological insights that later received their theoretical grounding in both existential and phenomenological models.

Keywords: ontology of music, romanticism, poetic attitude, the finding of musical senses in nature

Article Details

How to Cite
Fomina, Z. V. (2012). The Essence of Musicality in Interpretations by Masters of Romanticism (an Ontological Aspect). Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 28–31. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/399
Section
Music in the System of Culture

References

1. Вакенродер В.-Г. Фантазии об искусстве. – М.: Искусство, 1977.
2. Зенкин К. В. Романтизм как историко-культурный переворот // Жабинский К. А., Зенкин К. В. Музыка в пространстве культуры: избранные статьи. – Ростов-на-Дону, 2001. – Вып. 1. – С. 8–28.
3. Литературные манифесты западноевропейских романтиков / под ред. А. С. Дмитриева. – М.: Изд-во МГУ, 1980.
4. Лосев А. Ф. Диалектика художественной формы // Лосев А. Ф. Форма – Стиль – Выражение. – М.: Мысль, 1995.
5. Михайлов А. В. Этапы развития музыкальноэстетической мысли в Германии XIX века // Музыкальная эстетика Германии XIX века. В 2 т. Т. 2. Антология. – М.: Музыка, 1981.
6. Музыкальная эстетика Германии XIX века. В 2 т. Т. 2. Антология. – М.: Музыка, 1981.
7. Музыкальная эстетика Франции XIX века. – М.: Музыка, 1974.
8. Чередниченко Т. В. Карл Дальхаус о ценностях и истории в исследованиях искусства // Вопросы философии. – 1999. – № 9. – С. 123–138.