Theological Concepts in the Work of Olivier Messiaen

Main Article Content

Galina Ye. Kaloshina

Abstract

The article considers the impact of neo-catholic theosophy on worldview and artistic concepts of the twentieth century of Messiaen compositions (G. Marsel, Th. de Chardin, H. Beck and other theologists). The author demonstrates that Messiaen positions himself as a proponent of ideas, doctrines and the miracles of the Christian faith, “the man” of the Tradition by presenting the concept of religious-philosophical tragedy with the area of Divine Enlightenment in the final movement. The leading level of his compositional dramaturgy is philosophical-symbolic. It reveals the signs and symbols of Christian faith. For its evocation the author uses both canonical and non-canonical resources. Catholic paradigm of the neo-Thomism admits such a complex synthesis of the expressive resources of different millennia for the sake of Faith concept and Christian Church-Love triumph.

Keywords: Christen Tradition in music, transcendence, liturgy, symbol вмузыке, mystery

 

Article Details

How to Cite
Kaloshina, G. Y. (2011). Theological Concepts in the Work of Olivier Messiaen. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 92–97. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/535
Section
Music in the System of Culture

References

1. Бердяев Н. А. Самопознание. – М.: ДЭМ, 1990.
2. Виноградова В. С. О текстах и комментариях О. Мессиана к фортепианному циклу «Двадцать взглядов на Младенца Иисуса» // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 (2).
3. Губман Б. Л. Современная католическая философия: человек и история. – М.: Высшая школа, 1988.
4. Диакон Андрей Кураев. Традиция. Церковь. Человек // Путь. Международный философский журнал. Основан Н. Бердяевым. – 1992. – № 2. – С. 183–201.
5. Екимовский В. А. Оливье Мессиан. – М.: Музыка, 1978.
6. Калошина Г. Концепция религиозно-философской трагедии, её особенности и разновидности в истории симфонии Х1Х–ХХ вв. // Проблемы современной музыкальной культуры: тез. докл. науч.практ. конф. – Ростов-на-Дону, 1991. – С. 20–24.
7. Калошина Г. Е. Черты мистерии во французской музыке ХХ века // Муз. академия. – 2008. – № 3. – С. 144–158.
8. Кимелёв Ю. Современная западная философия религии. – М.: Мысль, 1989.
9. Кривицкая Е. Органное творчество Оливье Мессиана в зеркале национальных традиций // Муз. академия. – 1999. – № 1. – С. 225–232.
10. Оливье Мессиан. «Вечная музыка цвета…»: речь на конференции в Нотр-Дам. Перевод и коммент. Е. Кривицкой // Муз. академия. – 1999. – № 1. – С. 233–235.
11. Путь. Международный философский журнал. Основан Н. Бердяевым. –1992. – № 2.
12. Розеншильд К. К. Религия и музыка современного Запада // Сов. Музыка. – 1964. – № 8. – С. 107–116. 13. Розеншильд К. К. О. Мессиан // Сов. музыка. – 1975. – № 2. – С. 121–128.
14. Самюэль К. Беседы с Мессианом // Сов. музыка. – 1982. – № 2. – С. 104–109.
15. Хаймовский Г. О творчестве и теории Мессиана // Сов. музыка. – 1965. – № 10. – С. 119–123.
16. Шнеерсон Г. М. Французская музыка ХХ века. – Изд. 2-е. – М.: Музыка, 1970.
17. Marcel G. Ehre et avoir // Journal Metaphysique (1928-1933). – P., 1968. – V. I.
18. Teilhard de Charden P. Le milieu divin. Essai de la vie instrumente. – P., 1964.