On the Border of Periods and Styles: the «Stylistic Modulation» in Early Music of O. Eiges

Main Article Content

Natalya V. Petkus

Abstract

There has been a sharp change of artistic styles at the turn of the 20th century. This applies to both European and Russian traditions. The aesthetic principles of the epoch of Romanticism and its symbolist concept of art have given an impetus to avant-garde and a neopositivistic aesthetics. Article is devoted to the study of influence of this general process on evolution of creativity of the Moscow composer of O. Eiges (1905-1992). In the center of author’s attention lies harmony of his early piano sonatas.

Keywords: harmony in music at the turn of the 20th century, sonatas for piano, Oleg Eiges

 

Article Details

How to Cite
Petkus, N. V. (2011). On the Border of Periods and Styles: the «Stylistic Modulation» in Early Music of O. Eiges. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 136–140. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/518
Section
Musical Genre and Style

References

1. Волченко С. В чистом звучании // Музыка и время. – 2006. – №10. – С. 8–16.
2. Жирмунский В. О поэзии классической и романтической // Теория литературы. Поэтика. Стилистика. – Л., 1977. – С. 111–112.
3. Когоутек Ц. Техника композиции в музыке ХХ века. – М., 1976.
4. Левая Т. Русская музыка начала ХХ века в художественном контексте эпохи. – М., 1991.
5. Мясковский Н. Я. Статьи. Письма. Воспоминания. Ч. 2. – М., 1960.
6. Польдяева Е., Старостина Т. Звуковые открытия раннего русского авангарда // Русская музыка и ХХ век. – М., 1997. – С. 589–622.
7. Рославец Н. Нотная полка (нотографическая заметка) // Рабис. Еженедельник. – 1928. – № 19. – С. 9.
8. Холопов Ю. Классические структуры в современной гармонии // Теоретические проблемы музыки ХХ века. – М., 1967. – Вып. 1. – С. 91–128.
9. Холопов Ю. Хроматическая система // Музыкальный энциклопедический словарь. – М., 1990. – С. 607.
10. Эйгес О. К. Отрывки из воспоминаний / публикация С. Г. Волченко // Волгоград – фортепиано. – 2008. – С. 246–248.
11. Schoenberg A. Structural functions of harmony. – N.Y.; L., 1954.