Acoustic Images of Musical Instruments in Keyboard Sonatas of D. Scarlatti

Main Article Content

Kseniya N. Morein

Abstract

In this article the keyboard sonatas of D. Scarlatti are studied in the context of ensemble music-making traditions of the Baroque. The composer's Urtexts are analyzed from positions of quasi-score properties of keyboard compositions of the 17-18th centuries. The author reviews the instrumental clichés, fixed in 2-stave clavier notation of D. Scarlatti's sonatas. Also, the author presents those possibilities for development of contemporary performing which are offered by a transformation of the Baroque keyboard music into ensemble and orchestra scores.

Keywords: D. Scarlatti, Baroque keyboard music, score, sonata, ensemble music-making traditions of the 17th century

Article Details

How to Cite
Morein, K. N. (2011). Acoustic Images of Musical Instruments in Keyboard Sonatas of D. Scarlatti. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 165–170. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/511
Section
Musical Text and its Performer

References

1. Гордеева Е. В. Музыкальная лексикография сцен и образов музицирования в клавирных пьесах «Французских сюит» И.-С. Баха // Проблемы музыкальной науки. – 2008. – № 1 (2). – С. 198–202.
2. Гордеева Е. В. Орнамент как смысловая структура текста клавирных произведений И. С. Ба ха // Музыка в современном мире: наука, педагогика, исполнительство: тез. IV междунар. науч.практ. конф., 25 января 2008 г. / Тамб. гос. муз.-пед. ин-т им. С. В. Рахманинова. – Тамбов, 2008. – Ч. 1. – С. 16–18.
3. Гордеева Е. В. Тембровая вариативность и акустические образы музыкальных инструментов в «quasi-партитуре» клавирных произведений И. С. Баха // Музыкальная семиотика: пути и перспективы развития: сб. ст. по материалам II междунар. науч. конф. 13-14 ноября 2008 г. – Астрахань, 2008. – С. 93–97.
4. Гордеева Е. В. Сюжетно-ситуативный знак «ансамбля солистов» и его лексикография в клавирных сочинениях И. С. Баха // Исполнительское искусство и музыковедение. Параллели и взаимодействия: сб. ст. Всерос. науч. конф. 6-9 апреля 2009 г. / ГКА им. Маймонида. – М., 2009. – С. 114–122.
5. Друскин М. Клавирная музыка Испании, Англии, Нидерландов, Франции, Италии, Германии 16-18 вв. – Л.: Музгиз, 1960.
6. Кириченко П. В. Семантические аспекты работы исполнителя с музыкальным текстом (на примере клавирных произведений ХVII-ХVIII вв.): дис. ... канд. искусствоведения. – Уфа, 2002.
7. Кузнецова Н. М. Творческое взаимодействие исполнителя с музыкальным текстом (на примере инструктивных сочинений И. С. Баха для клавира): дис. … канд. искусствоведения. – Уфа, 2005.
8. Кузнецова Н. М. Семантика музыкального диалога в пьесах «Нотной тетради Анны Магдалены Бах» // Музыкальный текст и исполнитель: сб. ст. – Уфа, 2004. – С. 39–56.
9. Окраинец И. А. Доменико Скарлатти: через инструментализм к стилю. – М.: Музыка, 1994.
10. Петров Ю. Скарлатти Д. // Музыкальная энциклопедия: в 6 т. – М., 1981. – Т. 5. – Стб. 46.
11. Семантика старинного уртекста: сб. ст. / отв. ред. Л. Н. Шаймухаметова.– Уфа, 2002.
12. Шаймухаметова Л. Н., Селиванец Н. Г. Семантические процессы в тематизме сонат Д. Скарлатти. – Уфа, 1998.
13. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкальной темы. – М.: РАМ им. Гнесиных, 1998.
14. Шаймухаметова Л. Н. Семантический анализ музыкального текста (о разработках проблемной научно-исследовательской Лаборатории музыкальной семантики) // Проблемы музыкальной науки. – 2007. – № 1. – С. 31–43.
15. Шаймухаметова Л. Н., Кириченко П. В. Интонационные этюды в классе фортепиано: ролевые игры и задания по композиции (на материале клавирной музыки западноевропейских композиторов XVII – XVIII вв.): учеб. пособие. – Уфа, 2002.
16. Шаймухаметова Л. Н., Юсуфбаева Г. Р. Инструктивные сочинения И. С. Баха для клавира в практике обучения творческому музицированию. – Уфа, 1998.
17. Flannery M. A Chronological Order For The Keyboard Sonatas Of Domenico Scarlattti (1685-1757) (Studies in the History and Interpretation of Music). – Edwin Mellen Press, 2004.
18. Kirkpatrick R. Domenico Scarlatti. – Princeton, 1953, 1970.
19. Place Adelaide de Scarlatti. – Fayard, 2003.
20. Sutcliffe W. Dean The Keyboard Sonatas of Domenico Scarlatti and Eighteenth-Century Musical Style. – Cambridge University Press, 2003.
21. Vidali Carole F. Alessandro and Domenico Scarlatti: A Guide to Research. – Garland Publishing, 1993.