Author’s Monogram in the String Quartets of Béla Bartók

Main Article Content

Tatyana G. Drachyova

Abstract

The article is devoted the insufficiently studied question of inclusion of the author's monogram in the pitch system used by Béla Bartók. The author traces the influence of the given sound complex on harmony and tonal structure of Bartók’s string quartets. It is proved, that various and consecutive use of the monogram in all quartets promotes their association into a macrocycle.

Keywords: music monogram, quartets, Béla Bartók, pitch organization

Article Details

How to Cite
Drachyova, T. G. (2011). Author’s Monogram in the String Quartets of Béla Bartók. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 9(2), 214–221. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/504
Section
Technique of Composition of the 20th Century

References

1. Александрова Л. Порядок и симметрия в музыкальном искусстве: логико-исторический аспект. – Новосибирск, 1995.
2. Денисов Э. Предисловие // Барток Б. Квартеты для двух скрипок, альта и виолончели. Т. 2 (№ 4-6). – М.; Л., 1966.
3. Нестеров С. Пути развития сонаты для скрипки соло в контексте стилевых, жанровых и исполнительских исканий музыки ХХ века: автореф. дис. ... канд. искусствоведения. – Ростов н/Д, 2009.
4. Нестеров С. Жанрово-стилевые и композиционные взаимодействия в метациклах Регера и Изаи для скрипки соло как исполнительская проблема // Международная научная интернет-конференция / Ростовская гос. консерватория им. С. Рахманинова. – Ростов н/Д, 2009.
5. Соколова Е. Проявление принципов симметрии в звуковысотной организации струнных квартетов Бартока: дипл. работа. – Екатеринбург, 2001.
6. Холопов Ю., Ценова В. Эдисон Денисов. – М., 1993.
7. Юферова О. Монограмма в музыкальном искусстве XVII-XX веков: дис. … канд. искусствоведения. – Новосибирск, 2006.
8. Antokoletz E. The Music of Béla Bartók: a study of Tonality and Progression in Twentieth // Century Music. – Berkeley; London: Univ. of California Press, 1984.
9. Antocoletz E., Fischer V., Suchoff B. Bartók Perspectives: Man, Composer, and Ethnomusicologist. – Oxford Univ. Press, 2000.
10. Maison C. Essay in Analysis. Tonality, symmetry and latent serialism in Bartóks Fourt Quartet. – The Music Review, vol. VIII, August, 1957.
11. Mawer D. Exploring Complementation in Bartóks Third Quartet. – Society for Music Theory, vol. 13, December, 2007.
12. Perle G. Symmetrical Formations in the String Quartets of Béla Bartók. –London, 1978.
13. Spinosa F. Beethoven and Bartók: A Comparative Stude of Motivie Techniques in the later Beethoven Quartets and six String Quartets of Béla Bartók. – DMA, Perfomance, Univ. of Illinois, 1969.