On Cases of Tonal Semantics in the Music of S. V. Rachmaninoff

Main Article Content

Olga V. Ghenebart

Abstract

The article views an area of images associated with the minor keys most often used by Rachmaninoff, all of whose C-sharpminor pieces, together with the fragments where this key is used sporadically, served a material for the author’s observation. In the course of the analysis, some repeated harmonic idioms determining this key’s relatively stable area of images in Rachmaninoff’s oeuvre have been revealed. The following two “imagery zones” of the C-sharp Minor have been highlighted: a mode of exalted grief dominates in one of them, whereas the other expresses anticipations of an apocalyptical nature. The examples of how Rachmaninoff used the C-sharp Minor are bright evidence that a certain area of mutually related artistic images may be “affixed” to a certain key.

Keywords: an area of images associated with certain keys, symbolic motifs, symbolism of the Baroque time, phonic contrasts, cadence idioms

Article Details

How to Cite
Ghenebart, O. V. (2012). On Cases of Tonal Semantics in the Music of S. V. Rachmaninoff. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 80–83. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/409
Section
Musical Poetics, Rhetoric and Semantics

References

1. Гаккель Л. Е. Фортепианная музыка ХХ века. – Л.: Сов. композитор, 1990.
2. Кандинский А. И. «Симфонические танцы» Рахманинова (к проблеме историзма) // Советская музыка. – 1989. – № 2. – С. 92–100.
3. Кандинский-Рыбников А. А. Проблема Судьбы и автобиографичность в искусстве С. В. Рахманинова // С. В. Рахманинов. К 120-летию со дня рождения (1873–1993). – М.: МГК, 1995. – С. 90–109.
4. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII – начала XIX веков: самосознание эпохи и музыкальная практика. – М.: МГК.
5. Назайкинский Е. В. Звуковой мир музыки. – М.: Музыка, 1988.
6. Назайкинский Е. В. Символика скорби в музыке Рахманинова (к прочтению Второй симфонии) // С. В. Рахманинов. К 120-летию со дня рождения (1873–1993). – М.: МГК, 1995. – С. 29–41.
7. Назайкинский Е. В. О предметности музыкальной мысли // Музыка как форма интеллектуальной деятельности. – М.: КомКнига, 2007. – С. 44–69.
8. Рахманинов С. В. Литературное наследие. Т. 2. Письма. – М.: Сов. композитор, 1980.
9. Чигарёва Е. И. Миф у Моцарта. Миф о Моцарте // Миф. Музыка. Обряд. – М.: Композитор, 2007. – С. 139–150.