Rhetoric and Musical Form in the Epoch of French Baroque

Main Article Content

Marina N. Chebourkina

Abstract

The article reveals some deep interrelation between rhetoric and the French doctrine of musical form. The author analyzes such fundamental categories of musical form at the time of French Baroque as motif, membre, phrase, période and others, as well as traces their evolution during the 17th and 18th centuries in the context of theories by Marin Mersenne, Monsieur de Saint Lambert and Jean Jacques Rousseau. The article contains a table of correspondences between the 18th-century French theorists’ rhetoric and musical terms on the one hand, and the music terminology used in today’s Russia on the other hand.

Keywords: rhetoric, musical form, France, Baroque, Mersenn, Saint Lambert, Rousseau, period, motif

Article Details

How to Cite
Chebourkina, M. N. (2012). Rhetoric and Musical Form in the Epoch of French Baroque. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 63–67. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/406
Section
Musical Poetics, Rhetoric and Semantics

References

1. Глядешкина З. Гармония мира как принцип музыки согласно L’Harmonie universelle (1636) Марена Мерсенна // Лекции и материалы по истории теории музыки во Франции XVI–XVIII веков. Т. 4. – М., 2008.
2. Мессиан О. Техника моего музыкального языка / пер. и коммент. М. Чебуркиной. – М., 1995.
3. Способин И. Музыкальная форма. – М.; Л., 1947.
4. Холопов Ю. Введение в музыкальную форму / ред. Т. Кюрегян, В. Ценова. – М., 2008.
5. Холопов Ю. Марен Мерсенн // Холопов Ю., Кириллина Л. и др. Музыкально-теоретические системы. – М., 2006. – С. 174–177.
6. Чебуркина М. Риторика и «страсти» в системе французской органной музыки Барокко // Музыковедение. – 2011. – № 8. – С. 7–17.
7. Brossard (de) S. Dictionnaire de musique. – Paris, chez Christophe Ballard, 1703.
8. Godefroy F. Dictionnaire de l’ancienne langue française et de tous ses dialectes du IXe au XVe siècle (en 10 volumes) ; Vol. 5. – Paris, F. Vieweg, Émile Bouillon, 1880–1902.
9. Mersenne M. Harmonie universelle. Tome I. – Paris, chez Sébastien Cramoisy, 1636.
10. Rousseau J.-J. Dictionnaire de musique. – Paris, chez la Veuve Duchesne, 1768.
11. Saint-Lambert (de) M. Les principes du clavecin Contenant une Explication exacte de tout ce qui concerne la Tablature et le Clavier. – À Paris, Chez Christophe Ballard, M. DCCII (1702).
12. Saint-Lambert (de) M. Nouveau traité de l’accompagnement du clavecin, de l’orgue, et des autres instruments. – À Paris, Chez Christophe Ballard, M. DCCVII (1707).