Arrangements of Folk Melodies in the Works of Russian Composers

Main Article Content

Gulnara I. Bekirova

Abstract

The article analyzes arrangements of folklore tunes widely represented in the oeuvres by composers of different epochs and styles. The problem of systemizing the approaches to primary sources arises because of the variety of terms associated with the selected genre area, as well as with the absence of clear boundaries between the genres it consists of. The author offers her own classification whose criterion is a composer’s approach to the primary source; the base of this approach can be either to preserve or to change the structural model of the primary source.

Keywords: arrangement, the structural model of the folklore musical and poetical text, variations, fantasias, examples of harmonization

Article Details

How to Cite
Bekirova, G. I. (2012). Arrangements of Folk Melodies in the Works of Russian Composers. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 59–62. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/405
Section
Area Studies in Music

References

1. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Кн. 1, 2. – Изд. 2-е. – Л.: Музыка, 1971.
2. Бушуева Л. И. Феномен обработки чувашской народной песни в творчестве композиторов: к проблеме композиторского фольклоризма: автореф. дис. … канд. искусствоведения. – Казань, 2008.
3. Евсеев С. В. Народные песни в обработке П. И. Чайковского. – М.: Музыка, 1973.
4. Енговатова М. А., Ефименкова Б. Б. Звуковысотная организация русских народных песен в свете структурно-типологических исследований // Звуковысотное строение народных мелодий: (принципы анализа): матер. науч.-практ. этномузыкологической конф. Руза, 11–16.02, 1991 / СК РСФСР. – М., 1991. – С. 49–88.
5. Ефименкова Б. Б. Ритм в произведениях русского вокального фольклора. – М.: Композитор, 2001.
6. Демченко А. И. «Звёздный час» жанра фольклорной обработки // Демченко А. И. Статьи о музыке. – М.: Композитор, 2008. – С.167–195.
7. Ивакин М. Н. Русская хоровая литература. – М.: Сов. Россия, 1965.
8. Кулапина О. И. Приёмы обработки русского народно-песенного материала (анализ техники композиции). – Изд. 2-е, перераб. – СПб.: Композитор, 2008.
9. Кюрегян Т. С. Фантазия // Музыкальная энциклопедия: в 6 т. – М., 1981. – Т. 5. – Стб. 767.
10. Лопарева С. Принципы претворения фольклора в фортепианных обработках Б. Бартока: дипломная работа / УГК им. М. П. Мусоргского; рук. Л. К. Шабалина. – Свердловск, 1987. – Рукопись хранится в библиотеке УГК им. М. П. Мусоргского.
11. Мейен Е. В. Рапсодия. – М.: Музгиз, 1960.
12. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке: учеб. пособие для студ. высших учеб. заведений. – М.: Владос, 2003.
13. Обработка // Музыкальная энциклопедия: в 6 т. – М., 1981. – Т. 3. – Стб. 1070–1071.
14. Пашина О. А. Структурно-типологические исследования в советской музыкальной фольклористике // Музыкальная фольклористика: проблемы истории и методологии: сб. ст. / ред.-сост. Э. Е. Алексеев, Л. И. Левин / ВНИИ искусствознания. – М., 1990. – С. 101–116.
15. Протопопов В. Обработки народных песен // История русской советской музыки: в 4 т. – М.: Музгиз, 1959. – Т. 2: 1935–1941. – С. 83–111.
16. Протопопов В. Обработки народных песен // История русской советской музыки: в 4 т. – М.: Музгиз, 1959. – Т. 3: 1941–1945. – С. 75–99.
17. Рубцов Ф. А. Статьи по музыкальному фольклору. – Л.; М.: Сов. композитор, 1973.
18. Способин И. В. Музыкальная форма. – М.: Музыка, 2007.
19. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. – СПб.: Лань, 1999.
20. Фин Н. Об обработках венгерских народных песен в творчестве Б. Бартока // Б. Барток: сб. ст. – М.: Музыка, 1977. – С. 123–145.
21. Хорошайло Г. В. Обработки народных песен для хора а cappella в отечественной музыкальной культуре XX века и творчество А. В. Михайлова: автореф. дис. … канд. искусствоведения. – Ростов-наДону, 2005.
22. Цуккерман В. А. Анализ музыкальных произведений. Вариационная форма. – М.: Музыка, 1974.
Бекирова