On Playing Nature of the Scherzi in the 19th Century Symphony: Cultorological and Historical Aspects

Main Article Content

Olga O. Drannikova

Abstract

The author views the scherzo as an instrumental music genre with long history, which formed its different types with genre complexes incident to each of them during the 18th and 19th centuries. The attention is focused on the scherzo in the 19th-century Russian symphonies, which co-opted main features of the world feeling of the epoch: on the one hand, both spiritual quest for the national idea and an urge to recreate an entire concept of the world and the man; on the other hand, all contradictions and conflicts of the time, which were reflected in an artist’s inner world.

Keywords: Russian music, symphony, scherzo

 

Article Details

How to Cite
Drannikova, O. O. (2012). On Playing Nature of the Scherzi in the 19th Century Symphony: Cultorological and Historical Aspects. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 32–36. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/400
Section
Music in the System of Culture

References

1.Арановский М. Симфонические искания. Проблема жанра в симфонии в советской музыке 1960- 1975 гг.: исследовательские очерки. – Л., 1979.
2. Асафьев Б. Русская музыка ХIХ начала ХХ века. – Л., 1979.
3. Балакирев М., Стасов В. Переписка. Т. 1, 2. – М., 1970, 1971.
4. Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура Средневековья и Ренессанса. – М., 1990.
5. Воробьёв Н. Теория игр. – М., 1976.
6. Гадамер Г. Актуальность прекрасного. – М., 1991.
7. Гессе Г. Игра в бисер. – М., 1969.
8. Курт Э. Романтическая гармония и её кризис в «Тристане» Вагнера. – М., 1975.
9. Лотман Ю. Тезисы и проблемы искусства в ряду моделирующих систем // Труды по знаковым системам. – Тарту, 1967. – Вып. 198.
10. Назайкинский Е. Логика музыкальной композиции. – М., 1982.
11. Соколов О. Морфологическая система музыки и её художественные жанры. – Н. Новгород, 1994.
12. Хёйзинга Й. Homo Ludens в тени завтрашнего дня. – М., 1992.
13. Шаймухаметова Л. Смысловые и структурные модификации роговых сигнальных формул в контексте тематизма скерцо (на примере творчества австронемецких композиторов) // Музыкальный язык в контексте культуры. – М.: ГМПИ им. Гнесиных,1989. – Вып. 106. – С. 58–76.
14. Шуман Р. О музыке и музыкантах. Т. 1. – М., 1975.