Nikolay Myaskovsky on the Form and the Content in Music (as Exemplified by His Article on Nikolay Medtner)

Main Article Content

Dmitry B. Gorbatov

Abstract

The article has for the first time presented a detailed comparative and critical analysis of a triad of terms used by Alexander Potebnya and Nikolay Myaskovsky, such as “external form,” “internal form” and “content,” from the points of view of today’s linguistics and general semiotics. At the same time, three aspects of the plane of expression of a musical statement have

been revealed and defined as form-structure, form-texture, and form-process. In addition, a doubt in the expediency of the notion “internal form” as applied to a piece of music has been voiced, and Myaskovsky’s subjectivity in his assessment of Glazunov’s music has been marked. It has been shown in the tideway of Vladimir Vernadsky’s scientology concept that Myaskovsky’s scientific delusion has, firstly, been favoring the evolvement of scientific truth in a regular way and, secondly, been raising questions that are still highly topical for interdisciplinary humanitarian knowledge.

Keywords: Nikolay Myaskovsky, Nikolay Medtner, Boris Asaf’yev, Alexander Glazunov, Alexander Potebnya, Vladimir Vernadsky, musical form, musical content, musical aesthetics, general semiotics

Article Details

How to Cite
Gorbatov, D. B. (2012). Nikolay Myaskovsky on the Form and the Content in Music (as Exemplified by His Article on Nikolay Medtner). Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 12–18. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/396
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Барсова И. А. Опыт этимологического анализа // Сов. музыка. – 1985. – № 9. – С. 59–66.
2. Булгаков М. А. Белая гвардия. – М.: Правда, 1989.
3. Вернадский В. И. О научном мировоззрении (1902) // Биосфера и ноосфера. – М.: Айрис Пресс, 2002. – С. 184–241.
4. Виноградов В. В. Русский язык: грамматическое учение о слове. – 3-е изд. – М.: Высшая школа, 1972.
5. Высоцкая Л. Н. Проблема музыкально-эстетического предмета в контексте отечественного музыкознания конца XIX – начала XX века: дис. … канд. философ. наук. – Владимир, 2004. – URL: http:// www.dissercat.com/content/problema-muzykalnoesteticheskogo-predmeta-v-kontekste-otechestvennogomuzykoznaniya-kontsa
6. Ганслик Э. О музыкально-прекрасном. Опыт поверки музыкальной эстетики / пер. с нем. и вступит. ст. Г. А. Лароша. – М.: П. Юргенсон, 1895.
7. Гершкович Ф. М. Веберн и его учение // Гершкович Ф. М. Статьи. Заметки. Письма. Воспоминания. – М.: Сов. композитор, 1991. – С. 60–75.
8. Мечковская Н. Б. Семиотика. Курс лекций. – 2-е изд. – М.: Академия, 2007.
9. Мясковский Н. Я. Н. Метнер. Впечатления от его творческого облика (1913) // Мясковский Н. Собрание материалов: в 2 т. / ред., сост. и примеч. С. И. Шлифштейна. – 2-е изд. – М.: Музыка, 1964. – Т. 2. – С. 115–125.
10. Орлова Е. М. Интонационная теория Асафьева как учение о специфике музыкального мышления. – М.: Музыка, 1984.
11. Потебня А. А. Мысль и язык // Потебня А. А. Слово и миф. – М.: Правда, 1989. – С. 17–200.
12. Сетевая энциклопедия «Кругосвет» [Электронный ресурс]. – URL: http://www.krugosvet.ru/enc/ gumanitarnye_nauki/lingvistika/VNUTRENNYAYA_ FORMA_SLOVA.html?page=0,0