The Notion of Information and the Informational Approach in M. Aranovsky’s Researches

Main Article Content

Sergey P. Polozov

Abstract

The article considers several works by Dr. Mark Aranovsky in terms of his use of an informational approach to researching the phenomenon of a musical statement. In the context of his view on the music as a way of communication, the differentiation between syntactic and semantic aspects of information has been highlighted, as well as such Aranovsky’s terms as musical language and musical thinking have been considered. In addition, the author has analyzed various Aranovsky’s approaches to the definitions of information in general and musical information in particular. Special attention has been paid to the problem of “informational evolvement” of the melody; particularly, both resemblance and differences between Aranovsky’s informational approach and the classical information theory have been analyzed.

Keywords: Mark Aranovsky, information in music, informational approach

Article Details

How to Cite
Polozov, S. P. (2012). The Notion of Information and the Informational Approach in M. Aranovsky’s Researches. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 10(1), 6–11. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/395
Section
Horizonts of Musicology

References

1. Арановский М. Г. Интонация, знак и «новые методы» // Советская музыка. – 1980. – № 10. – С. 99–109. 2. Арановский М. Г. История музыки и тип творческого процесса (к постановке вопроса) // Процессы музыкального творчества: сб. тр. № 140 / РАМ им. Гнесиных. – М., 1997. – Вып 2. – С. 40–52. 3. Арановский М. Г. К изучению музыкальной логики как явления культуры // Методологические проблемы науки и культуры. – Куйбышев: Куйбышевский гос. ун-т, 1979. – Вып. 4: Культура и пути её познания. – С. 140–150. 4. Арановский М. Г. К интонационной теории мотива // Советская музыка. – 1988. – № 6. – С. 72–78. 5. Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. – М.: Композитор, 1998. 6. Арановский М. Г. Мышление, язык, семантика // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 90–128. 7. Арановский М. Г. О двух функциях бессознательного в творческом процессе композитора // Бессознательное: природа, функции, методы исследования. – Тбилиси: Мецниереба, 1978. – Т. 2. – С. 583–590.
8. Арановский М. Г. О психологических предпосылках предметно-пространственных слуховых представлений // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 252–271. 9. Арановский М. Пятнадцатая симфония Д. Шостаковича и некоторые вопросы музыкальной семантики // Вопросы теории и эстетики музыки. – Л.: Музыка, 1977. – Вып. 15. – С. 55–94. 10. Арановский М. Г. Синтаксическая структура мелодии: исследование. – М.: Музыка, 1991. 11. Арановский М. Сознательное и бессознательное в творческом процессе композитора (к постановке проблемы) // Вопросы музыкального стиля. – Л.: ЛГИТМиК, 1978. – С. 140–156. 12. Рагс Ю. Н. Эстетика снизу и эстетика сверху – квалитативные пути сближения (исследование). – М.: Научный мир, 1999. 13. Ручьевская Е. А. Мелодия сквозь призму жанра // Критика и музыкознание. – Л.: Музыка, 1980. – Вып. 2. – С. 35–53. 14. Урсул А. Д. Информация (методологические аспекты). – М.: Наука, 1971.