The Antinomies of Musical Language and Style in Galina Ustvolkaya’s 12 Preludes for Piano

Main Article Content

Elena S. Guseva

Abstract

The article demonstrates that the attribute of antinomy as a way of thinking in contradictions presents an essential feature of Galina Ustvolskaya’s compositional thinking. The example of analysis of the Twelve Preludes for Piano reveals the manifestations of antinomy of the composer’s thought on the level of style and within the system of means of musical expression and artistic imagery. It is stressed that Ustvolskaya’s pairs of polar opposites and artistic antinomies serve as an embodiment of the main existential meaning of her music – the theme of spiritual freedom.

Keywords: composers of Russia, musical language, Galina Ustvolskaya

Article Details

How to Cite
Guseva, E. S. (2012). The Antinomies of Musical Language and Style in Galina Ustvolkaya’s 12 Preludes for Piano. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 262–267. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/391
Section
Contemporary Musical Art

References

1. Власов В. Г. Стили в искусстве: словарь. – СПб.: Кольна, 1995. – Т. 1.
2. Гладкова О. И. Галина Уствольская – музыка как наваждение. – СПб.: Музыка, 1999.
3. Краткая философская энциклопедия. – М.: Прогресс – Энциклопедия, 1994.
4. Масаюки Ясухара. Галина Уствольская и русская музыка // Русская культура на пороге нового века.– Саппоро, 2001. – С. 102–108.
5. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: ВЛАДОС, 2003.
6. Палиевский П. В. Постановка проблемы стиля // Теория литературы. Основные проблемы в историческом освещении. – М., 1965. – Кн. 3.
7. Суслин В. Музыка духовной независимости: Галина Уствольская // Музыка из бывшего СССР. – М.: Композитор, 1996. – Вып. 2. – С. 141–156.
8. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. – 2-е изд., испр. – СПб.: Лань, 2001.