“Three Eccentric Pieces” for Piano, opus 21c, by Mikhail Kollontay in the Aspect of the Interrelation between Tradition and Innovation

Main Article Content

Tatiana V. Novikova

Abstract

The article is dedicated to the piano cycle “Three Eccentric Pieces”, opus 21c, by contemporary Russian composer Mikhail Kollontay. The analysis discloses the peculiarities of the composer’s method: the artistic reinterpretation of the Russian classics, as well as the usage of the most novel means, including those invented by the composer himself (the intellectual conundrums).

Keywords: Russian music, Mikhail Kollontay, the piano cycle, contemporary piano music, tradition, innovation

 

Article Details

How to Cite
Novikova, T. V. (2014). “Three Eccentric Pieces” for Piano, opus 21c, by Mikhail Kollontay in the Aspect of the Interrelation between Tradition and Innovation. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 256–261. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/390
Section
Contemporary Musical Art

References

Буцко Ю. «Соната в четырёх фрагментах» для фортепиано. – М., 1987.
3. Ермолаев (Коллонтай) М. Стараюсь читать в самом себе… // Музыкальная академия. – 1992. – № 1. – С. 16 –19.
4. Осецкая О. О символике колокольных звучаний в симфонических произведениях А. Шнитке // Отечественная музыка от Глинки до постмодерна / сост. В. Сыров. – Нижний Новгород, 2006. – С. 109–118.
5. Поспелова Р. Западная нотация XI–XIV веков. Основные реформы (на материале трактатов): иследование. – М., 2003.
6. Степанова И., Коллонтай М. Творчество – путь познания или ярмо? // Музыкальная академия. – 1995. – № 1. – С. 20–26.
7. Тараканов М. Традиции и новаторство в современной советской музыке (опыт постановки проблемы) // Проблемы традиций и новаторства в современной музыке / ред. М. Тараканов. – М., 1982. – С. 30–51.
8. Тутова О. Михаил Коллонтай (Ермолаев): портрет музыканта: автореф. дис. … канд. искусствоведения. – М., 2009.
9. Холопова В. Типы новаторства в музыкальном языке русских советских композиторов среднего поколения // Проблемы традиций и новаторства в современной музыке / ред. М. Тараканов. – М., 1982. – С. 158–205.
10. Худеков С. Всеобщая история танца. – М., 2009.
11. Шаймухаметова Л. Мигрирующая интонационная формула и семантический контекст музыкальной темы. – М., 1999.
12. Коллонтай М. Аннотация к «Двум классическим пьесам» и «Трём эксцентрическим пьесам» [Электронный ресурс]. – URL: http://www.kollontay. org/fd/works/op21c/op21c_ann.txt
13. Новикова Т. Коллонтай М. «Три эксцентрические пьесы» ор. 21 с [Электронный ресурс]. – URL: http://www.kollontay.org/fd/works/op21c/literature