Gregorian Plainchant in Liszt’s Oratorio “Christus”

Main Article Content

Olga P. Gorbunova

Abstract

The article is devoted to the analysis of the function of Gregorian plainchant in one of Franz Liszt’s large-scale vocalinstrumental compositions from his Roman period. The oratorio “Christus” is examined as an oratorio of a Romantic vein, in which the composer attempted to combine the principles of medieval musical art with the expressive means of his time. The basis for this leitmotivic and monothematic work lies in several Gregorian chant melodies, which, acquiring the function of a “hyper-theme,” become a means for the preservation of the dramaturgical unity of this large-scale work.

Keywords: Western European Oratorio, Listzt’s monothematicism, Gregorian plainchant, Palestrina

Article Details

How to Cite
Gorbunova, O. P. (2012). Gregorian Plainchant in Liszt’s Oratorio “Christus”. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 235–238. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/385
Section
History of Western Music

References

1. Андреев А. К истории европейской музыкальной интонационности. Ч. 2. Григорианский хорал. – М.: Музыка, 2004.
2. Григорианский хорал: науч. тр. / сост. Т. Кюрегян, Ю. Москва; Московская гос. консерватория. – М., 1998. – Сб. 20.
3. Кривеженко В. Трактовка христианских образов в свете религиозно-философских взглядов Ф. Листа (на примере ораторий «Легенда о Святой Елизавете» и «Христос») // Проблемы музыкальной науки.– 2010. – № 2 (7). – С. 70–72.
4. Кривеженко В. Функции словесного текста в ораториях Ф. Листа «Легенда о Святой Елизавете» и «Христос» // Проблемы музыкальной науки. – 2012.– № 1 (10). – С. 236–240.
5. Лист и проблемы синтеза искусств: сб. науч. тр. / сост. Р. Гинзбург; под ред. Т. Веркиной. – Харьков: РА-Каравелла, 2002.
6. Фадеева О. С. Оратория в XIX в. в Германии: автореф. дис. ... канд. искусствоведения. – М., 1999.