The Russian “Romance” Art Song: the Concept of “The Loving Person”

Main Article Content

Irina M. Krivoshey

Abstract

The article is devoted to study of the concept of “the loving person” in the Russian “romance” art song. It is demonstrated that a substantial role in forming the concept of “the loving person” (Homo amans) are played by mythological subjects. It is marked that mythological subjects tend to exert a strong influence on

forming the features of the national specificity of the Russian Eros in Russian vocal music.

Keywords: Russian “romance” art song, artistic concept, myth

 

Article Details

How to Cite
Krivoshey, I. M. (2012). The Russian “Romance” Art Song: the Concept of “The Loving Person”. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 214–217. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/380
Section
Musical Poetics, Rhetoric and Semantics

References

Вышеславцев Б. П. Достоевский о любви и бессмертии // Русский Эрос, или Философия любви в России. – М., 1991. – С. 364–376.
3. Зеленин Д. К. Очерки русской мифологии. – М., 1995.
4. Исупов К. Г. Рецензия на книгу: Русский Эрос, или Философия любви в России // Вопросы философии. – М., 1992. – № 12. – С. 150–153.
5. Левкиевская Е. Е. Звук и звучание в славянской мифологии // Музыка и незвучащее: матер. конф. – М., 2000. – С. 65–73.
6. Лосев А.Ф. Философия. Мифология. Культура. – М., 1991.
7. Лосев А. Ф. Форма – Стиль – Выражение. – М., 1995.
8. Мамардашвили М. К. Философские чтения. – СПб., 2002.
9. Мандельштам О. Э. «Сохрани мою речь». – М., 1994.
10. Медушевский В. В. Интонационная форма музыки: исследование. – М., 1993.
11. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. – М., 1976.
12. Мелетинский Е. M. Избранные статьи. Воспоминания. – М., 1998.
13. Мясоедов А. Н. О гармонии русской музыки (корни национальной специфики). – М., 1998.
14. Ортега-и-Гаcceт Х. Эстетика. Философия культуры. – М., 1991.
15. Топоров В. Н. Индоевропейская мифология // Мифы народов мира: энциклопедия: в 2 т. – М., 1991. – Т. 1. А–К. – С. 527–535.
16. Хёйзинга Й. Соч. В 3 т. Т. 1. Осень Средневековья. – М., 1995.
17. Шаймухаметова Л. Н. Мигрирующая интонационная формула и семантический контекст музыкальной темы: исследование. – М., 1999.
18. Barthes R. Mythologies / Selected and translated from the French by Annette Lavers. – New York, 1991.
19. Lévi-Strauss C. Mythologiques. 1. Le cru et le cuit. – Paris, 1964.