Concerning the Problem of Ontology of Sound in the Context of Traditional Musical Culture

Main Article Content

Ludmila A. Mnatsakanyan

Abstract

The author examines the essence of manifestation and operation of the sound code in the rituals of the traditional musical culture of the Slavs. Special attention is given to the phenomenon of timbre and its embodiment in the pitch space of the ritual. The ontological approach to research of this subject matter makes it possible to embrace in its entirety the specificity of historical understanding of the phenomenon of sound, to elucidate its essence in certain sacred actions and to perceive this subject as a universal central idea and conception which serves as a key to comprehension of the laws of the world order.

Keywords: ethnic music of Slavs, model of timbre and acoustics, sound, timbre, timbre-form, ritual

Article Details

How to Cite
Mnatsakanyan, L. A. (2012). Concerning the Problem of Ontology of Sound in the Context of Traditional Musical Culture. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 118–121. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/366
Section
Musical Performance and Pedagogy
Author Biography

Ludmila A. Mnatsakanyan, Krasnodar State University of Culture and the Arts

leading specialist at the Department for Connection with the Public

References

1. Алдошина И. А. Электроакустические измерения и оценка качества звучания: учеб. пособие. – СПб.: Гос. ун-т телекоммуникаций им. М. А. Бонч-Бруевича, 1998.
2. Алексеев Э. Е. Раннефольклорное интонирование. Звуковысотный аспект. – М.: Сов. композитор, 1986.
3. Алябьева А. Г. Традиционная инструментальная музыка Индонезии в контексте мифопоэтических представлений. – Краснодар: КГУКИ, 2009.
4. Арановский М. Г. О психологических предпосылках предметно-пространственных слуховых представлений // Проблемы музыкального мышления. – М.: Музыка, 1974. – С. 260–261.
5. Бонфельд М. Ш. Музыка: язык, речь, мышление. Опыт системного исследования музыкального искусства. – СПб.: Композитор, 2006.
6. Бычков Ю. Н. Парадигматические и синтагматические отношения в ладовой организации: методическая разработка для слушателей ФПК / ГМПИ им. Гнесиных. – М.: 1990.
7. Виноградова Л. Н. Народная демонология и мифо-ритуальная традиция славян. – М.: Индрик, 2000.
8. Галицкая С. П. Теоретические основы монодии. – Ташкент, 1981.
9. Гачев Г. Д. Космо-психо-логос. Национальны образы мира. – М.: Академический проект, 2007.
10. Гуляницкая Н. С. Методы науки о музыке. – М.: Музыка, 2009.
11. Конурбаев М. Э. Стиль и тембр текста: учеб. пособие. – М.: Макс Пресс, 2002.
12. Орлов Г. А. Древо музыки. – СПб.: Сов. композитор, 2005.
13. Плотникова А. А. О символике свиста // Мир звучащий и молчащий: семиотика звука и речи в традиционной культуре славян / отв. ред. С. М. Толстая. – М.: Индрик, 1999. – С. 295–305.
14. Усачёва В. В. Роль звукоподражаний в обрядовой практике славян // Там же. С. 85–105.
15. Толстая С. М. Звуковой код традиционной культуры // Там же. С. 9–17.
16. Толстой Н. И. Магическая сила голоса в охранительных ритуалах // Голос и ритуал. – М.: Наука, 1995. – С. 103–106.
17. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка / пер. с нем. и доп. О. Н. Трубачёва; ред. Б. А. Ларина. – 2-е изд. – М.: Прогресс,1986. – Т. 3.
18. Шапарова Н. С. Краткая энциклопедия славянской мифологии. – М.: Астрель; Русские словари, 2004.