Formation of Violin Performance in 18th Century Russia

Main Article Content

Ekaterina E. Bakhtiyarova

Abstract

The article is devoted to examining the processes of formation of professional violin performance in Russia. The author examines this issue in interrelation with the overall cultural tendencies of that time period. It is emphasized that the young Russian musical culture was absorbing into itself the achievements of the European violin schools, directing itself towards the mastery of the best violinists-composers of that time who represented various national traditions. The advancement of Russian musicians bore witness to the formation of the Russian school violin performance during these years.

Keywords: Russian violin performance, Western European violinists in Russia, concert life in Russia, influence of foreign schools

Article Details

How to Cite
Bakhtiyarova, E. E. (2012). Formation of Violin Performance in 18th Century Russia. Music Scholarship / Problemy Muzykal’noj Nauki, 11(2), 89–93. Retrieved from https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/360
Section
Musical Performance and Pedagogy
Author Biography

Ekaterina E. Bakhtiyarova, The Rostov state Conservatory of S. V. Rakhmaninov

post-graduate student

References

1. Асафьев Б. Об исследовании русской музыки XVIII века и двух операх Бортнянского // Музыка и музыкальный быт старой России. – Л.: Академия, 1927. – С. 7–29.
2. Гинзбург Л., Григорьев В. История скрипичного искусства. Вып 1. – М.: Музыка, 1990.
3. Гордина Е. Мван Мане Ярнович – легенда европейской музыки XVIII века // Музыкальная культу ра Сербии, Хорватии, Словении. – М.: Музыка, 2008.– С. 202–235.
4. Гуревич В. Антонио Лолли – на пересечении с Россией // Композиторы «второго ряда» в истори-ко-культурном процессе: сб. ст. / ред.-сост. А. Цукер; Ростовская государственная консерватория. – М.: Композитор, 2010. – С. 101–128.
5. Кандинский А., Келдыш Ю., Левашёва О. История русской музыки. Ч. 1. – М.: Музыка, 1972.
6. Левашёва О. Введение // История русской музыки: в 10 т. – М.: Музыка, 1984. – Т. 2: XVIII век, ч.1. – С. 5–29.
7. Ливанова Т. Русская музыкальная культура XVIII века в её связях с литературой, театром и бытом. Т. 1. – М.: Музгиз, 1953.
8. Музалевский В. Русское фортепианное искусство. – М.: Музгиз, 1961.
9. Огаркова Н. Антон Фердинанд Тиц и петербургская культура // Музыкальный Петербург: энциклопедический словарь. – СПб.: Композитор, 2002.– Т. 6. – С. 250–278.
10. Порфирьева А. Джон Абрахам Фишер // Музыкальный Петербург: энциклопедический словарь. – СПб.: Композитор, 1999. – Т. 3. – С. 193.
11. Раабен Л. История русского и советского скрипичного искусства: учеб. пособие. – М.; Л.: Музыка, 1978.
12. Соколова А. Концертная жизнь // История русской музыки: в 10 т. – М.: Музыка, 1985. – Т. 3: XVIII век, ч. 2. – С. 242–275.
13. Соколова А. Хронологическая таблица. Концертная жизнь // История русской музыки: в 10 т. – М.: Музыка, 1985. – Т. 3: XVIII век, ч. 2. – С. 400–415.
14. Столпянский П. Музыка и музицирование в старом Петербурге. – Л.: Музыка, 1989.
15. Фесечко Г. И. Е. Хандошкин: монографический очерк. – Л.: Музыка, 1972.
16. Финдейзен Н. Очерки по истории музыки в России с начала до конца XVIII века. Т. 1, вып. 2. – М.; Л.: Музгиз, 1929.
17. Штелин Я. Музыка и балет в России XVIII века. – СПб., 2002.
18. Ямпольский И. Русское скрипичное искусство. – Л.: Музыка, 1951.