О художественном методе Алессандро Скарлатти

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Elena I. Luchina

Аннотация

Статья посвящена художественному методу Алессандро Скарлатти – одного из самых знаменитых композиторов итальянской оперы конца XVII– начала XVIII века. Метод рассматривается в различных аспектах и на разных уровнях  художественной системы композитора: мелодическое прорастание, музыкальная драматургия, специфическая структура  жанра барочной оперы-трагикомедии, индивидуальная концепция оперы и др. Статья даёт возможность раскрыть и обозначить эстетические идеалы Скарлатти, его историческую позицию и значимость для развития европейского музыкального искусства.

Ключевые слова: музыкальное Барокко, итальянская опера, оперы Алессандро Скарлатти, оперная драматургия

 

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Как цитировать
Luchina, E. I. (2012). О художественном методе Алессандро Скарлатти. Проблемы музыкальной науки / Music Scholarship, 11(2), 229–234. извлечено от https://musicscholar.ru/index.php/PMN/article/view/383
Раздел
Из истории зарубежной музыки

Библиографические ссылки

The article is devoted to the artistic method of Alessandro Scarlatti – one of the most celebrated composers of late 17th-early 18th century Italian opera. Scarlatti’s musical method is examined in its various aspects and on various levels of his artistic system, including: melodic intergrowth, musical dramaturgy, the specific structure of the operatic genre of tragicomedy, the individual concept of opera, the composer’s overall artistic mastery, etc. This analysis also helps reveal and identify Scarlatti’s aesthetic ideals, his historical position and importance for the development of the European musical art.
Keywords: Baroque music, Italian opera, the operas of Alessandro Scarlatti, opera dramaturgy, ingenious conception, rhetorical paradigm, the whole, conceptual unity, mastership